• Znaky školskej zrelosti

      • 1. Fyzická vyspelosť a zdravotný stav

        • na základe lekárskeho posúdenia

        2. Vek dieťaťa

        • deti, ktoré k 31. augustu dosiahnu 6 rokov
        • predčasný nástup do školy môže nepriaznivo ovplyvniť školskú dráhu dieťaťa
        • pri žiadosti o predčasné zaškolenie / ak je dieťa narodené po 1. septembri / je potrebné psychologické vyšetrenie

        3. Rozdiely medzi chlapcami a dievčatami

        • u chlapcov býva " sociálne vyspievanie" v predškolskom veku pomalšie a menej vyrovnané

        4. Podnetnosť výchovného prostredia

        • stimulujúce rodinné prostredie

        5. Citová a sociálna zrelosť

        • emocionálna stabilita, odolnosť voči frustrácii a schopnosť prijať i prípadný neúspech
        • strach, obavy, napätie, tréma obmedzujú výkonnosť dieťaťa
        • sociálna zrelosť – dieťa sa dokáže odlúčiť od matky, podriadiť sa autorite
        • schopnosť začleniť sa do kolektívu vrstovníkov

        6. Psychická zrelosť:

        Vnímanie

        • dieťa je schopné z vnímaného celku vyčleniť časti a opäť z nich zložiť celok
        • pozná farby a vie ich pomenovať
        • pozná tvary a vie ich pomenovať
        • pokiaľ ide o sluchové a zrakové vnímanie je jeho zrelosť predpokladom úspešnej výučby čítania a písania
        • úroveň sluchovej analýzy slov – dieťa vie rozoznávať prvú a poslednú hlásku v slove, vedieť menovať slová, ktoré sa začínajú na rovnakú hlásku

        Grafomotorika

        • kresba už vernejšie odráža skutočnosť
        • dieťa je schopné obkresliť jednoduchú predlohu
        • úchop ceruzky je správny
        • pri kreslení preferuje jednu ruku

        Rozumové poznávanie

        • deti sa začínajú opierať o analytické myslenie
        • lepšie postihujú podobnosti a rozdiely
        • začínajú chápať vzťahy a súvislosti, príčinu a dôsledok
        • vedia svoje meno a priezvisko, adresu
        • ovládajú detské riekanky a piesne
        • úroveň matematických predstáv /rozoznávanie množstva, veľkosti, smeru, poradia/

        Vývin reči

        • školsky zrelé dieťa vie vo vetách a v jednoduchých súvetiach bez agramatizmov vypovedať svoje zážitky
        • pred vstupom do školy včas začať korigovať nesprávnu výslovnosť hlások

        Pracovná vyspelosť

        • dieťa vie odlíšiť hru od povinnosti
        • zadanú úlohu sa snaží splniť a dokončiť
        • má túžbu čítať
        • primerané psychomotorické tempo

        Pozornosť

        • dieťa sa dokáže dlhšiu dobu sústrediť na činnosť

        Iné prospešné ukazovatele umožňujúce dieťaťu ľahšie a plynulejšie zvládať zaškolenie žiaka v 1.ročníku:

        Hygienické a sebaobslužné návyky

        • správne používanie toalety a osvojenie si pravidiel jej používania, používanie hygienických vreckoviek a pod.
        • vyzliekanie a obliekanie odevov, viazanie si šnúrok, prezliekanie sa do telocvičného úboru a pod.
        • stravovacie návyky: schopnosť skonzumovať jedlo s následným očistením si osobného priestoru (odniesť si obed v jedálni, poriadok v školskej lavici, v školskej taške a pod.)
        • motorická obratnosť a koordinácia: poskoky, skoky, skoky znožmo, drepy, podrepy, otočky, uchopenie lopty, hádzanie a chytanie lopty, skákanie cez prekážky a preliezanie prekážok a pod.

        ŠKOLSKÁ NEZRELOSŤ

        • deti trpiace čiastočným oslabením vo vývine niektorých psychických funkcií a schopností, pričom ich celková rozumová úroveň zodpovedá širšej norme.
        • deti príliš nepokojné, nápadne pomalé, utlmené, impulzívne alebo ťažkopádne, neobratné, hravé, plačlivé, bez záujmu o plnenie predkladaných úloh.

        Všeobecne príčiny školskej nezrelosti môžeme rozdeliť do týchto kategórii:

        • nedostatky v somatickom vývine a v zdravotnom stave
        • oneskorený mentálny vývin, znížená úroveň intelektových schopností
        • nerovnomerný vývin, oslabenie dielčich schopností a funkcií
        • neurotický povahový vývin, neurotické črty a symptómy
        • nedostatky vo výchovnom prostredí a pôsobení na dieťa

        Príprava na školu je proces dlhý a cieľavedomý, a nemal by byť sústredený len na posledný rok pred zaškolením. Hranica medzi zrelosťou a nezrelosťou je veľmi relatívna. Ak máte pochybnosti, či vaše dieťa zvládne požiadavky školy, bolo by vhodné poradiť sa s odborníkmi - psychológmi. Pri psychologickom vyšetrení sa berie do úvahy aj genetické vybavenie, osobná a rodinná anamnéza, aktuálne schopnosti dieťaťa v rozumovej, sociálnej a citovej oblasti. Psychológovia po realizácii psychologického vyšetrenia sa vyjadria, či dieťa zaškoliť alebo mu dať odklad školskej dochádzky.

        Rozhodnutie, či dieťa nastúpi do školy alebo nie, zostáva na rodičovi a je len na ňom, či príjme odporúčania psychológa alebo nie.

         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
    • Kontakty

      • Základná škola, Hradná 22, Nové Zámky
      • Hradná 22 Nové Zámky Slovakia
      • Sekretariát 035/6416057
      • PaedDr. Marta Bystrická martabystricka@hradnanz.onmicrosoft.com
      • Riaditeľka školy: 035/6416066
      • Riaditeľka školy: 0901 702 328
      • 36110728
      • Školská jedáleň 035/6416056
      • Ekonómka 035/6416067
      • Výchovný poradca 035/3810070
      • Špeciálny pedagóg 035/3810063
  • Fotogaléria

      zatiaľ žiadne údaje